کاشت چند اصله نهال توسط اعضای فقها و حقوقدان شورای نگهبان


اعضای شورای نگهبان به مناسبت روز درختکاری چند اصله نهال در محوطه شورای نگهبان کاشتند.

به گزارش ایسنا، بعد از ظهر امروز سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ به مناسبت روز درختکاری، توسط آیت‌الله سیدمحمدرضا مدرسی‌یزدی عضو فقهای شورای نگهبان، سیامک ره‌پیک عضو حقوقدان و قائم مقام دبیر شورای نگهبان، محمدحسن صادقی‌مقدم عضو حقوقدان و معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان و غلامرضا مولابیگی عضو حقوقدان شورای نگهبان چند اصله نهال در محوطه شورای نگهبان کاشته شد.

تاکید آیت‌الله مدرسی‌یزدی بر کاشت درختان پرثمر

آیت‌الله مدرسی‌یزدی پس از غرس یک اصله نهال میوه با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم (ص) مبنی بر اینکه «هرگاه قیامت بخواهد قیام کند و عالم بخواهد منقرض شود و در دست یکی از شما نهال درختی باشد چنانچه بقدر کاشتن آن فرصت باشد، باید آن را بکارد» اظهار داشت: همانطور که رهبر معظم انقلاب در مناسبت‌های متعدد بیان فرمودند، کاشت درختان میوه‌دار اولویت دارد.

کاشت چند اصله نهال توسط اعضای فقها و حقوقدان شورای نگهبان

وی افزود: البته از درختانی هم که میوه و ثمره خاصی ندارند، می‌توان از فضای سبزی که برای طبیعت به وجود می‌آورند و چوب آن‌ها استفاده کرد.

این عضو فقهای شورای نگهبان در ادامه با اشاره به نظرات برخی از متخصصان گفت: برخی از آن‌ها معتقدند که تعدادی از درخت‌ها برای طبیعت، انسان‌ها، حیوانات و زیرساخت‌ها مضر هستند و در بعضی از کشورها پویش‌هایی برای ریشه‌کن کردن این درخت‌ها به وجود آمده است.

آیت‌الله مدرسی‌یزدی در پایان از وزارت جهاد کشاورزی و مسئولان مربوطه خواست تا درخت‌های مفید و پرثمر در کشور کاشته شود و از غرس درختان مضر جلوگیری به عمل آید.

سیامک ره‌پیک قائم مقام دبیر شورای نگهبان نیز پس از کاشت یک نهال با بیان اینکه ما امروز با کاشت چند اصله درخت عمل نمادینی انجام دادیم، ابراز امیدواری کرد تا این امر مبارک ادامه و ترویج پیدا کند و همه بدان عمل کنند.

کاشت چند اصله نهال توسط اعضای فقها و حقوقدان شورای نگهبان

وی افزود: این کار نیک فی نفسه دارای ارزش است و برای محیط زیست ثمره و فایده دارد. همچنین اگر این سنت حسنه برای نسل‌های بعد ترویج یابد، ارزش دارد و باقیات الصالحات به حساب می‌آید.

حفاظت از محیط زیست یک وظیفه همگانی است

غلامرضا مولابیگی عضو حقوقدان شورای نگهبان نیز با اشاره به اصل ۵۰ قانون اساسی عنوان کرد: حفاظت از محیط زیست یک وظیفه همگانی است. یکی از اقداماتی که در این راستا می‌توان انجام داد، کاشت درخت است. البته باید توجه داشت که نگهداری از آن هم مهم است. برای جلوگیری از تعرض به جنگل‌ها و محیط زیست باید در حوزه‌های قانون‌گذاری، اجرایی و قضایی اقدامات جدی صورت بگیرد.

کاشت چند اصله نهال توسط اعضای فقها و حقوقدان شورای نگهبان

وی خاطرنشان کرد که در روایات و سنت ائمه معصومین (ع) نیز بر ضرورت حفظ محیط زیست تاکید شده است و در این رابطه به روایتی از پیامبر اکرم (ص) در رابطه با جنگ‌ها اشاره کرد و گفت: ایشان علاوه بر اینکه تاکید می‌کردند با زنان، کودکان و اسیران به درستی رفتار شود، توصیه می‌فرمودند که از قطع درختان نیز جلوگیری گردد.

هر ساله اعضای فقهای و حقوقدان شورای نگهبان به مناسبت روز درختکاری تعدادی اصله درخت در محوطه این نهاد غرس می‌کنند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید