خواب ناکافی موجب می‌شود احساس پیری کنید


محققان می‌گویند اختلال در خواب و کم‌خوابی، باعث می‌شود احساس کنید چندین سال مسن‌تر از سن واقعی خود هستید. سنی که فرد حس می‌کند یا به عبارت دیگر، سن ذهنی او، می‌تواند از پیامدهای سلامت جسمانی و روانی مختلف به ویژه افسردگی منشأ گیرد.

لئونی بالتر از مؤسسه‌ی کارولینسکا در سوئد می‌گوید: «سن چیزی فراتر از تصورات است. ما می‌دانیم کسانی که احساس می‌کنند جوان‌تر از سن واقعی خود هستند، سالم‌تر و طولانی‌تر زندگی می‌کنند.»

بالتر و همکارش جان اکسلسون از مؤسسه‌ی کارولینسکا، با توجه به اهمیت خواب بر سلامت روان و جسم انسان، تصمیم گرفتند که تأثیر خواب بر سن ذهنی افراد را بررسی کنند. محققان از ۴۲۹ نفر بین رده‌های سنی ۱۸ تا ۷۰ سال، دعوت کردند تا از آن‌ها در مورد احساس پیری و میزان خوابشان در ۳۰ روز گذشته نظرسنجی کنند.

هر یک روز کم‌خوابی ۰٫۲۳ سال به سن ذهنی اضافه می‌کند

محققان پس از نظرسنجی دریافتند که گزارش خواب ناکافی با احساس مسن‌تر بودن شرکت‌کنندگان در ارتباط است. به طور میانگین، هر یک روز کم‌خوابی ۰٫۲۳ سال به سن ذهنی افراد اضافه می‌کند. در مقابل، سن ذهنی افرادی که در طول ۳۰ روز از خواب کافی برخوردار بودند، به طور میانگین ۵٫۸۱ سال جوان‌تر از سن واقعی آن‌ها بود.

بیشتر بخوانید

در بخش دوم مطالعه، محققان ۱۸۶ نفر دیگر را نیز سنجیدند. شرکت‌کنندگان گروه دوم در طی دوره‌ی آزمایش دو هفته‌ای، باید در دو شب متوالی نه ساعت می‌خوابیدند. میزان خواب شرکت‌کنندگان از طریق ثبت خواب و دستگاه مچ‌بند ردیاب خواب، ضبط شد. سپس از شرکت‌کنندگان درخواست شد که خواب خود را برای دو شب متوالی، به چهار ساعت محدود کنند.

محققان گزارش کردند که شرکت‌کنندگان پس از گذراندن دوره‌ی محدودیت خواب، حس می‌کردند که به طور میانگین ۴٫۴۴ سال پیرتر از سن واقعی خود هستند، در حالی که سن ذهنی آن‌ها در شرایط خواب نه ساعته، ۰٫۲۴ سال جوان‌تر از سن واقعی بود. افرادی با بیشترین میزان خستگی در مقایسه با کسانی که کمترین خستگی را تجربه کردند، احساس می‌کردند که حدود ۱۰ سال پیرتر از واقعیت هستند.

یافته‌ها نشان می‌دهد که خواب برای برخی افراد، یک شاخص کلیدی برای سن ذهنی و مستقیماً با سلامت ما مرتبط است. بالتر می‌گوید اگر از خواب کافی برخوردار باشید، می‌توانید احساس جوانی کنید.

یافته‌های مطالعه در مجله‌ی Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید