رژیم صهیونیستی پیشنهادی برای انحلال آنروا به سازمان ملل ارائه کرد



رسانه‌ها از پیشنهاد رژیم صهیونیستی به سازمان ملل درباره انحلال آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) خبر دادند.

به گزارش ایسنا، روزنامه گاردین امشب (یکشنبه) به نقل از منابع سازمان ملل نوشت رژیم صهیونیستی پیشنهادی برای انحلال آنروا  و انتقال کارکنان آن به یک آژانس جایگزین در ازای انتقال گسترده کمک‌های انسانی به نوار غزه ارائه کرده است.

منابع آگاه گفتند این پیشنهاد توسط «هرتزی هالوی»، رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی اواخر هفته گذشته به مقامات سازمان ملل در اراضی اشغالی ارائه شد و آنها آن را به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل ارجاع دادند.

گاردین نوشت آنروا در این مذاکرات شرکت نداشت زیرا ارتش رژیم صهیونیستی بابت اتهاماتی که هنوز اثبات نشده است مبنی بر اینکه برخی از کارکنان آنروا به جنبش حماس یا جهاد اسلامی وابسته هستند، از تعامل با این سازمان امتناع می‌کند.

این روزنامه انگلیسی نوشت براساس شروط مندرج در این پیشنهاد، بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ کارمند آنروا در ابتدا به آژانس دیگری از سازمان ملل از جمله سازمان جهانی غذا یا سازمان جدیدی که به طور خاص برای توزیع کمک‌های غذایی در غزه ایجاد شده است، منتقل خواهند شد.

به نوشته این روزنامه، ممکن است تعداد بیشتری از کارمندان آنروا و همچنین دارایی‌های این آژانس در مراحل بعدی منتقل شوند اما جزئیات در مورد سایر موارد پیشنهاد رژیم صهیونیستی از جمله مدیریت آژانس جدیدی که قرار است براساس طرح جدید تاسیس شود، مبهم است.

آنروا که از سال ۱۹۵۰ از سرزمین‌های فلسطینی حمایت می کند، علیرغم اینکه بزرگترین بازیگر بشردوستانه در منطقه است، از مذاکرات درباره حضور آینده خود کنار گذاشته شده است.

در همین راستا، «تمارا الرفاعی»، مدیر روابط خارجی آنروا گفت آژانس به طور سیستماتیک از مذاکرات مربوط به هماهنگی کمک‌های بشردوستانه در غزه بی اطلاع مانده است.

برخی از مقامات سازمان ملل این پیشنهاد رژیم صهیونیستی را تلاشی برای نشان دادن عدم تمایل سازمان ملل به همکاری در صورت وقوع قحطی در غزه می دانند اتفاقی که سازمان های بشردوستانه نسبت به قریب الوقوع بودن آن هشدار داده‌اند.

دیوان بین‌المللی دادگستری که در حال بررسی اتهامات نسل کشی علیه رژیم صهیونیستی است، روز پنجشنبه به این رژیم دستور داد تا تمام اقدامات لازم و موثر را برای اطمینان از ارسال گسترده کمک‌ها به غزه با همکاری کامل سازمان ملل انجام دهد.

گاردین نوشت برخی در سازمان ملل، سایر آژانس‌های کمک رسانی و گروه‌های حقوق بشر، این پیشنهاد رژیم صهیونیستی را نقطه اوج کارزار طولانی این رژیم برای نابودی آنروا می‌دانند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید