مخالفت بایدن با گزارش مخفی کنگره درباره قدرت نظامی ایران – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان


به گزارش خبرگزاری مهر، «جو بایدنرئیس جمهور ایالات متحده قانون مجوز دفاع ملی (NDAA) را در بودجه مالی سال 2022 امضا کرد.

با این حال، طبق بیانیه کاخ سفید که اندکی پس از امضای قانون توسط رئیس جمهور ایالات متحده منتشر شد، “جو بایدناو با ماده ای از قانون که او را موظف به ارائه گزارش های دقیق از توانایی ها و فعالیت های نظامی و اقتصادی ایران می کرد، مخالفت کرد.

بیانیه کاخ سفید نقل شده است بایدن گفته می شود که بخشی از قانون مربوط به ایران، دولت را ملزم به ارائه توضیحات کامل و دقیق در مورد تحولات نظامی، انتقال نفت، پرتاب موشک و موارد مشابه می کند.

در این بیانیه آمده است که رئیس جمهور از سازمان های اجرایی خواسته است که گزارش های مشخصی را فقط به کمیته های خاصی ارائه دهند، زیرا این اطلاعات حاوی اطلاعات بسیار حساس طبقه بندی شده، از جمله اطلاعاتی است که می تواند به منابع مهم امنیتی یا افشای برنامه های نظامی آینده مربوط باشد.

بایدن در این بیانیه آمده است: “قانون اساسی به رئیس جمهور این اختیار را می دهد که از افشای چنین اطلاعات حساسی جلوگیری کند تا به مسئولیت خود در حفاظت از امنیت ملی عمل کند.” ما باید نظارت حیاتی و سایر تعهدات قانونی مرتبط با امنیت ملی و مسائل نظامی را انجام دهیم.

رئیس جمهور همچنین گفت که معتقد است کنگره این درک مهم را خواهد داشت و امیدوار است قانونگذاران “با الزامات گزارش دهی قانونی برای برآورده کردن نیازهای کنگره و اطمینان از محافظت از افشای غیرمجاز اطلاعات طبقه بندی شده، پیروی کنند.”

مخالفت بایدن افشای جزئیات نظامی مرتبط با ایران برای کنگره زمانی صورت می گیرد که مذاکرات با ایران در روز دوشنبه در وین از سر گرفته شد. هشتمین دور مذاکرات رفع تحریم ها با نشست کمیسیون مشترک برجام به ریاست علی باقری، مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و انریکه مورا معاون وزیر خارجه اتحادیه اروپا کار خود را آغاز کرد.

در این نشست با حضور هیئت های ایرانی، گروه 1+5 و اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ انجام شد، روند مذاکره مورد ارزیابی قرار گرفت. در این دیدار همچنین چگونگی ادامه مذاکرات مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید