یک سوم ایرانیان در مناطق فرسوده زندگی می کنند


زلزله بم با 34 هزار کشته و 200 هزار مجروح، شاید یکی از تلخ ترین حوادث تاریخ ایران بود که تأثیر زیادی در آگاهی از اهمیت ساخت خانه های مقاوم در برابر زلزله داشت. پس از زلزله شهر بم مرمت شد و در برابر حوادث بعدی مقاوم شد، اما در سراسر کشور طبق آمار هنوز حدود 65 درصد ساختمان ها از ایمنی لازم برخوردار نیستند.

پس از زلزله بم سالانه به طور متوسط ​​250 هزار واحد شهری و حدود 100 هزار واحد روستایی ساخته می شود. این بدان معناست که از 26 میلیون واحد موجود کمتر از 7 میلیون واحد مدرن یا نوساز شده است. سوال اینجاست که 19 میلیون واحد دیگر چطور؟ قوانین فعلی برای ساخت واحدهای جدید است، اما هیچ قانونی برای واحدهای موجود وجود ندارد.

تدوین لوایح ایمنی ساختمان در دستور کار قرار دارد

محمود محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی در همایش پیامدهای اجتماعی زلزله بم از تهیه لایحه ایمن سازی ساختمان ها توسط وزارت راه و شهرسازی خبر داد. علاوه بر این لایحه، تأسیس شرکت های بازرسی و کنترل کیفی ساختمان در دستور کار قرار دارد که وظیفه آنها کنترل مستمر ساختمان در حین بهره برداری است.

30 درصد از جمعیت کشور در مناطق متروکه زندگی می کنند

یکی از مشکلات ساختار شهری در ایران وجود بافت صادراتی بزرگ است که 30 درصد جمعیت کشور را در خود جای داده است. برنامه سالانه نوسازی و بهسازی 100 هزار خانه سالهاست که در دستور کار قرار گرفته است، اما علیرغم اینکه جمعیت حاشیه نشین هر سال در حال افزایش است، برنامه های نوسازی با سرعت مطلوب پیش نمی رود.

آمارها نشان می دهد که به دلایل مختلف از جمله بازدهی کم سرمایه گذاری و رکود در بازار مسکن در 10 سال گذشته، اهداف نوسازی بافت های فاقد کارکرد به طور کامل محقق نشده است، بنابراین به گفته مهدی عبوری، معاون اسبق وزیر کشور. راه و شهرسازی 40 درصد این بافت بازسازی می شود.

شک در نوسازی 40 درصد بافت ها

با این حال، 40 درصد از داده های مربوط به بازسازی پارچه های فرسوده خوش بینانه به نظر می رسد. برآورد می شود بافت های فرسوده کشور ظرفیت ساخت یک میلیون آپارتمان 75 متری را داشته باشند، بنابراین اگر 40 درصد از این بافت ها بازسازی می شد، باید حدود 400 هزار آپارتمان در این بافت ها ساخته می شد که به نظر نمی رسد. مورد

نوسازی بافت های فرسوده با پرداخت تسهیلات در سال های اخیر موفقیت آمیز نبوده است. سازندگان و صاحبان خانه ها به دلایل مختلفی از جمله کاهش ساخت و ساز و بازده پایین سرمایه گذاری در سازه های غیرعملکردی از بازسازی این مناطق خودداری می کنند.

به گزارش بانک مسکن، از سال 2198 تاکنون تنها 21 هزار و 348 واحد مسکونی واقع در بافت فرسوده پرداخت شده است. این در حالی است که تعمیر 100 هزار خانه در سال سال ها در دستور کار دولت قرار گرفته است، بنابراین آمارها نشان می دهد که بازسازی حداقل با اخذ تسهیلات چندان سریع نیست.

40 درصد از جمعیت تهران در مناطق ناکارآمد زندگی می کنند

بیش از 20 میلیون نفر در کشور در مناطق ناپایدار و خطرناک زندگی می کنند و برآورد می شود که 40 درصد جمعیت تهران در مناطق ناپایدار و فرسوده زندگی می کنند. علاوه بر این، نسبت به حدود 15 سال قبل باید سالانه 10 درصد تعمیر می شد و اگرچه کارشناسان می گویند شاید 15 درصد این هدف محقق نشده باشد، مدیرعامل سابق شرکت بازآفرینی شهری رقم واقعی را 40 درصد می داند.

ایران یک میلیون و 648 هزار کیلومتر مربع یا به عبارتی 164 میلیون هکتار وسعت دارد که به گفته مسئولان وزارت راه و شهرسازی، 120 هزار هکتار آن بافت شهری، سکونتگاه های غیررسمی و بافت تاریخی است. در همین حال، عباس آهوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی گفت: حدود 72 هزار هکتار بافت فرسوده در 498 شهر شامل 15 درصد از مساحت کشور و حدود 25 درصد از مساحت شهری کشور وجود دارد. جمعیت

به گفته مقامات دولتی، حداقل 50 هزار هکتار از بافت شهری کشور فرسوده است و نیاز به بازسازی و بهسازی دارد. علیرغم اینکه این بافت های شهری مهد ناهنجاری های اجتماعی، اقتصادی و حتی امنیتی هستند و به نوعی تهدید آتی جامعه ایران هستند، فرصتی طلایی برای صنعت ساخت و ساز برای جان گرفتن و رشد بیش از 120 کارگروه است.

استفاده از ظرفیت تعاونی ها برای نوسازی

دولت در نظر دارد از ظرفیت تعاونی‌های این بخش برای اجرای برنامه‌های بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده، حاشیه شهرها و به طور کلی بافت‌های غیرفعال استفاده کند. در همین راستا طی روزهای اخیر جلسه مشترکی بین مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری و رئیس اتاق تعاون ایران به منظور همکاری در ساماندهی متقاضیان مسکن به ویژه مستاجران در محله های کم برخوردار در سال 1399 برگزار شد. اتاق تعاون.

محمد آیینی – معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران – با اشاره به اینکه اتاق های تعاون با توجه به در دسترس بودن بانک اطلاعاتی، آمادگی خود را برای حمایت از نوسازی بافت های فرسوده و تامین مصالح ساختمانی با قیمت مناسب اعلام کرده اند. سازندگان مصالح ساختمانی. در این جلسه مقرر شد تفاهم نامه مشترکی بین اتاق تعاون ایران، شرکت بازآفرینی شهری ایران و وزارت کشور برای ساماندهی متقاضیان مسکن امضا شود.

وی افزود: همچنین مقرر شده تا سال 2020 در تمامی محلات کم برخوردار کشور تعاونی های توسعه محلی ایجاد شود که ظرفیت های بومی برای نوسازی ساخت و ساز مسکن و مشارکت در توسعه و بازسازی محلات ساماندهی شود.

دیدگاهتان را بنویسید