7 رکورد علمی از سال 2021


دستاوردهای علمی بشر ابعاد مختلفی دارد، اما یکی از جالب ترین ابعاد برای عموم، سوابقی است که علم ثبت می کند. این رکوردها را می توان در هر زمانی ثبت کرد اما در اینجا شما را با 6 رکورد جالب که علم در سال 2021 ثبت کرده است آشنا می کنیم.رکوردهایی که صرف نظر از ماهیت علمی آنها می تواند برای بسیاری از افراد سرگرم کننده باشد. در زیر می توانید این 6 رکورد علمی را در یک نگاه ببینید.

1 قدیمی ترین سیاهچاله غول پیکر

چگال ترین سیاهچاله غول پیکر

بیش از 13 میلیارد سال پیش، زمانی که جهان تنها 670 میلیون سال سن داشت، سیاهچاله ای با جرم 1.6 میلیارد خورشید متولد شد. این سیاهچاله عظیم تازه کشف شده به نام J0313-1806 دو برابر سنگین تر و 20 میلیون سال قدیمی تر از رکورددار قبلی قدیمی ترین سیاهچاله شناخته شده بود. ستاره شناسان می گویند غول باستانی آنقدر بزرگ است که ایده چگونگی شکل گیری سیاهچاله های غول پیکر را به چالش می کشد.

2. گرانش در کوچکترین مقیاس

گرانش در کوچکترین مقیاس

به گفته اسحاق نیوتن و آلبرت انیشتین، هر جرم جرمی دارای گرانش است، حتی اگر دیدن آن دشوار باشد. اکنون دانشمندان گرانش یک توپ طلا را با عرض 2 میلی متر و وزن حدود 90 میلی گرم اندازه گیری کرده اند. کشش خفیف نشان داد که پیش بینی می شود گرانش حتی توده های بسیار کوچک را نیز در خود نگه دارد. البته این پایان راه نیست و محققان همچنان می خواهند بدانند گرانش در مقیاس کوانتومی کوچکتر چگونه رفتار می کند، جایی که می توان قوانین فیزیک مختلف را اعمال کرد.

3. قدیمی ترین متضادها

ر

پتروسور 160 میلیونی، با نام مستعار Monkeydactyl، اکنون اولین حیوان شناخته شده با شست مخالف است. انگشت شست مخالف به این معنی است که انگشت شست در سمت مقابل، مخالف موقعیت فعلی خود قرار دارد. این خزنده که رسما Kunpengopterus antipollicatus نامیده می شود، ممکن است از انگشتان شست مخالف و مفاصل انعطاف پذیر خود برای بالا رفتن یا عبور از درختان در شمال شرقی چین امروزی استفاده کرده باشد. دانشمندان می گویند این نوع قرار دادن انگشت شست می تواند به آنها در گرفتن حشرات و دیگر طعمه ها کمک کند.

4. اولین رصد ستاره بلعیده شده توسط سیاهچاله

اولین رصد ستاره بلعیده شده توسط سیاهچاله

برای اولین بار در سال 2021، سیاهچاله ای در حال بلعیدن یک ستاره نوترونی دیده شد. ستاره شناسان این رویداد را با اندازه گیری امواج گرانشی ساطع شده از برخورد و در نهایت رسیدن به زمین شناسایی کردند. قابل توجه است که تمامی منابع شناسایی شده قبلی این امواج در فضا تا کنون با دو جرم مشابه در حال برخورد مانند دو ستاره نوترونی یا دو سیاهچاله مرتبط بوده اند و هرگز چنین امواجی با بلعیده شدن ستاره توسط سیاهچاله به دست نیامده است.

5. قدیمی ترین حیوان یافت شده DNA

قدیمی ترین DNA جانوری کشف شده

دندان های یک ماموت سیبری که بیش از یک میلیون سال پیش می زیسته است، قدیمی ترین DNA کشف شده توسط یک حیوان را ارائه می دهد. رکورد قبلی مربوط به DNA یک اسب فسیلی 700000 ساله بود. دانشمندان می گویند کشف جدید می تواند ما را به محدودیت های بقای DNA نزدیک کند. علاوه بر این، ژن های ماموت یافت شده نشان می دهد که آنها ممکن است به گونه ای ناشناخته تعلق داشته باشند.

6. بازماندگان انسان نما

انسان نماها جان سالم به در بردند

در تقسیم‌بندی نسل انسان، گروهی مرموز به نام دنیسوویت‌ها وجود داشت که به شاخه بزرگ‌تری از انسان‌ها یا انسان‌نماها تعلق داشتند. دنیسوویت ها احتمالا میلیون ها سال پیش ناپدید شده اند، اما متأسفانه آنها اطلاعات کمی از خود به جا گذاشته اند و امروزه اطلاعات بسیار کمی در مورد آنها وجود دارد. با این حال، یک تجزیه و تحلیل ژنتیکی جدید نشان می دهد که آیتا ماگبوکون محلی از فیلیپین حدود 5 درصد از DNA را از دنیسوان ها دریافت کرده است. این بالاترین سطح شباهت به Denisovan است که تاکنون در جهان یافت شده است. محققان از این نتیجه، همراه با شواهد ژنتیکی از گروه‌های دیگر حامل‌های DNA Denisovani برای ردیابی حرکات این اجداد انسان باستانی در جنوب شرقی آسیا، پاپوآ گینه نو و استرالیا استفاده کردند.

7. لمس خورشید

لمس خورشید

برای اولین بار در تاریخ، کاوشگر خورشیدی پارکر ناسا از اتمسفر بالای خورشید که به عنوان تاج خورشیدی شناخته می شود عبور کرد و از ذرات و میدان های مغناطیسی نمونه برداری کرد. سنگ پایانی توسط کاوشگر خورشیدی پارکر ناسا در یک کنفرانس مطبوعاتی در 14 دسامبر در نشست اتحادیه ژئوفیزیک پاییز 2021 در نیواورلئان اعلام شد. کاوشگر خورشیدی پارکر ناسا رسماً اولین فضاپیمایی است که از جو بیرونی خورشید یا تاج خورشید عبور می کند.

منبع:
فرارو

دیدگاهتان را بنویسید