تحریم ها با استفاده از خلاقیت و نوآوری بی اثر است



وی گفت: زمانی که تعداد شرکت های دانش بنیان کم باشد، تحریم ها تاثیر بیشتری دارد. به عنوان مثال در حوزه کشاورزی که هنوز تعداد شرکت های دانش بنیان به حد قابل قبولی نرسیده است، مشکلات بیشتری وجود دارد.» تحریم ها با خلاقیت و نوآوری خنثی می شوند و ما شروع به بهبود کرده ایم.

به گزارش ایسنا، سورنا ستاری در بازدید از نمایشگاه منتخب محصولات انرژی ایران که با حضور محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور برگزار شد، ادامه داد: شرکت های دانش بنیان و خلاق تولید کننده محصولات با کیفیت ساخت ایران از حمایت از بازارهای صادراتی حمایت می کنند. هر جا تعداد شرکت های دانش بنیان کم باشد موثرتر هستند. به عنوان مثال در حوزه کشاورزی که تعداد شرکت های دانش بنیان هنوز به حد قابل قبولی نرسیده است، مشکلات بیشتری وجود دارد و این صنعت هنوز به طور کامل با فناوری و نوآوری ادغام نشده است و اقداماتی را برای بهبود در آن آغاز کرده ایم. این جهت

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به توانایی شرکت های مبتنی بر دانش در زمینه بهینه سازی انرژی گفت: علاوه بر توانایی این شرکت ها در صنایع فوقانی نفت، گاز و پتروشیمی از جمله نیاز به کاتالیست، امروزه شرکت های دانش بنیان در زمینه تجهیزات خوب و فناوری های بسیار بیشتر موفق شده اند. «زمینه مصرف انرژی در سطح مصرف تجاری و خانگی را با فناوری ها و تجهیزات هوشمند مبتنی بر دانش و کم مصرف پیوند دهیم. از یک سو و ایجاد محیطی برای تسهیل تولید و بازاریابی این محصولات از سوی دیگر.

تکمیل زنجیره ارزش غذایی با کمک شرکت های دانش بنیان

ستاری با اشاره به اولویت تامین زنجیره ارزش و افزایش تاب آوری فناورانه در کشاورزی و تامین مواد غذایی، افزود: البته در حوزه امنیت غذایی نیز با ورود معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری اجرایی می شود. اما برای توسعه این حوزه نیازمند مشارکت بیشتر شرکت های دانش بنیان و خلاقیت آنها هستیم. به عنوان مثال با ورود به حوزه تولید نفت توانستیم بخشی از نیازهای بازار داخلی را تامین کنیم.

ستاری همچنین به اولویت تکمیل زنجیره ارزش غذایی و امنیت غذایی اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال در حوزه مرغداری طرح تفصیلی داریم. در این زمینه کارهای زیادی باید انجام شود و باید با حمایت شرکت های دانش بنیان این زنجیره در کشور انجام شود. از آنجایی که سالانه 3.5 میلیارد دلار واردات داریم، شرکت‌های داخلی می‌توانند مانعی برای این ارزیابی باشند، ضمن اینکه توانایی شرکت‌های دانش‌بنیان برای تولید و بازاریابی این محصول بالاست.

وی استفاده از محصولات ساخته شده با فناوری های روز را یکی از نیازهای کشور دانست و افزود: باید به سمتی برویم که این محصولات بتواند پاسخگوی بخش بزرگی از نیاز کشور باشد. محصولاتی که بر اساس توان داخلی و بومی سازی فناوری تولید می شوند.

ارائه محصولات دانش بنیان و خلاق در بازار جهانی

پرویز کرمی، دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم و صنایع خلاق گفت: آنها توانایی ورود به بازارهای بین المللی را دارند. این خانه‌ها در کشورهای مختلف از جمله کنیا، روسیه، چین و سوریه تأسیس شده‌اند و بستری برای ارائه توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق ایرانی و همچنین پیوند بوم‌شناسی فناورانه و نوآوری ایران با سایر کشورها هستند. .

کرمی از حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از صادرات محصولات دانش بنیان و خلاق ایرانی خبر داد و ادامه داد: تمامی محصولات با قرار گرفتن در این راهرو از 50 درصد تعمیر و نگهداری و خرید داخلی تجهیزات برای لیزینگ، خدمات مشاوره ای، بازاریابی و ورود به رویدادها و نمایشگاه های بین المللی بهره مند می شوند.

توجه به اولویت های راهبردی کشور در طرح های جامع فناوری ملی

در بخشی دیگر از این مراسم سیدمحمد بهستی، سرپرست معاونت نوآوری و تجاری سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یکی از اولویت های معاونت رئیس جمهور را تمرکز بر پروژه های بزرگ فناوری ملی عنوان کرد. اولویت های اصلی کشور از جمله بهداشت، امنیت غذایی، صنایع دارویی و بهداشتی، محیط زیست و انرژی مورد توجه و حمایت قرار گرفته و نیازهای کشور در این زمینه ها در نظر گرفته شده است.

بهشتی با اشاره به حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از اجرای این طرح های بخش خصوصی گفت: تمرکز اصلی پروژه های بزرگ با شرکت های خصوصی است و محصول تا رسیدن به آستانه انبوه حفظ می شود. «حمایت در قالب تسهیلاتی برای رساندن محصول به نمونه صنعتی ارائه می‌شود و پس از آن سرمایه‌گذاری و حمایت، طرح تولید انبوه را ایجاد می‌کند.

به گفته وی، عمده طرح های کلان حدود 60 درصد در حوزه سلامت و در حوزه بذر، سموم، انرژی و سایر حوزه ها است.

بهشتی یکی دیگر از برنامه های حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حمایت از تولید داخلی را نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی ساخت ایران دانست و گفت: تاکنون 9 دوره موفق از این رویداد فناورانه برگزار شده و شرکت های داخلی در مجموع فروش داشته اند. از 11 هزار میلیارد تن.

معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: حمایت 36 درصدی از استفاده از اثر اهرمی اعتبار تاکنون 400 میلیارد تن حمایت شده است، این نمایشگاه تاکنون حدود 1100 میلیارد تن فروش داشته است. “

وی افزود: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تلاش است تا با استفاده از ابزارهای اهرمی خود نیاز دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی را با محصولات ایرانی تولیدی بخش خصوصی تامین کند. در دوره نهم 11 هزار محصول ایرانی عرضه شد و سال گذشته 3 هزار و 252 میلیارد فروش نهایی به شرکت ها صورت گرفت.

بهشتی اضافه کرد: تاکنون یک هزار و 154 طرح فناوری در دفتر نوآوری کسب و کار نوین مصوب شده است، یک هزار و 132 میلیارد کمک بلاعوض فولاد تصویب شده است که منجر به اشتغالزایی 6 هزار و 977 نفر شده است.

توسعه بازارهای انرژی دانش بنیان

در این مراسم مهدی شریف زاده دبیر ستاد توسعه فناوری آب و انرژی کشور نیز به مصرف بالای انرژی کشور اشاره کرد و گفت: ایران یکی از کشورهای پرمصرف انرژی در زمینه مصرف انرژی است و یارانه های انرژی زیادی را صرف می کند. . در سال “.

وی افزود: ایران سالانه حدود 86 میلیارد دلار یارانه انرژی اختصاص می دهد. عددی بزرگ و قابل توجه که می تواند در بسیاری از زمینه های دیگر کلیدی برای کشور باشد. به همین دلیل است که باید راهکارهای صحیح و منطقی برای بهینه سازی مصرف سوخت تعریف کنیم.

شریف زاده با اشاره به اجرای مقررات بازار انرژی و بهینه سازی محیط زیست با همکاری مشترک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سایر نهادهای مرتبط، گفت: تنظیم بازار انرژی و بهینه سازی محیط زیست با در نظر گرفتن مصرف انرژی در صنایع مختلف و بخش‌ها، به دنبال ایجاد بازار بهینه‌سازی انرژی برای صدور گواهی‌های صرفه‌جویی انرژی برای هر یک از آنها بر اساس صرفه‌جویی‌هایی است که هر بخش از نظر مصرف انرژی انجام می‌دهد. به گونه ای که بتوانند آن را در بازار بهینه سازی و در چارچوب قوانین و مقررات حاکم بر بازار بورس انرژی ایران معامله کنند.

دبیر ستاد توسعه فناوری های آب و انرژی با اشاره به دستاوردهای حاصل از اجرای این مصوبه در کشور گفت: تاکنون سه پروژه به تصویب رسیده و مراحل قانونی انعقاد قرارداد در حال انجام است. پروژه هایی که نقش موثری در کاهش مصرف انرژی در کشور دارند. به عنوان مثال طرح روشنا از آن دسته طرح های دانش بنیان است که می تواند 87 درصد مصرف برق را در کشور کاهش دهد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید