سیارات سرگردان در بزرگترین گردهمایی گروهی تاریخ مشاهده شدند


ستاره شناسان اخیرا گروهی از سیارات سرگردان را شناسایی کرده اند که به دور ستاره خاصی نمی چرخند و در وسعت فضا تنها هستند. هر یک از این 70 سیاره به اندازه مشتری هستند و بزرگترین گروه از سیارات سرکش در کهکشان راه شیری هستند.

به گفته رصدخانه جنوب اروپا (ESO)، این سیارات سرگردان بین صورت فلکی عقرب و مرافسا قرار دارند و توسط مجموعه ای از تلسکوپ های زمینی و فضایی شناسایی شده اند. رصد سیارات سرکش معمولاً دشوار است زیرا هیچ ستاره ای در اطراف آنها وجود ندارد که سیاره را قابل مشاهده کند. با این حال، داده‌های تلسکوپ‌های ESO آژانس فضایی اروپا و ماهواره گایا، اخترشناس نوریا میرت‌رویگ و تیمش در 20 سال گذشته به آن‌ها اجازه داده تا نشانه‌های حرارتی ضعیف این سیارات را در چند میلیون سال گذشته ببینند.

سیاره های بی خانمان بیشتری در آینده شناسایی خواهند شد

محققان یافته های خود را در مجله Nature Astronomy منتشر کردند. اکنون با وجود تعداد زیاد این گروه از سیارات، انتظار داریم که تعداد بیشتری از این سیارات سرکش در آینده کشف شوند. هروی بوی، ستاره شناس و محقق فرانسوی می گوید: «ممکن است میلیاردها سیاره آزاد غول پیکر در کهکشان راه شیری بدون ستاره میزبان وجود داشته باشد.

این کشف می تواند گامی برای به دست آوردن اطلاعاتی در مورد چگونگی شکل گیری این اجرام در فضا باشد. این احتمال وجود دارد که سیارات بی خانمان ابتدا در اطراف ستاره ها شکل گرفته باشند، اما بعداً از این منظومه های ستاره ای جدا شده اند. نظریه بعدی تشکیل سیاراتی از گازهای در حال پوسیدگی بود که برای تشکیل ستاره های کافی بسیار محدود بودند.

ستاره شناسان در حال حاضر منتظر تکمیل تلسکوپ فراصوت رصدخانه جنوب اروپا (ELT) هستند. این تلسکوپ غول پیکر نقشی حیاتی در جمع آوری اطلاعات در مورد سیارات سرکش خواهد داشت. برنامه ها حاکی از آن است که تلسکوپ ELT در اواخر دهه 2020 شروع به کار خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید